#monsteramonday filodendron a monstera

Monstera dziurawa- Wszystko co musisz wiedzieć o uprawie i pielęgnacji Filodendrona.

14:13:00Adam Kasicki


Pamiętasz jeszcze o inicjatywie Monstera Monday? To cotygodniowa zabawa na Instagramie, kiedy to wszyscy miłośnicy roślin, jak jeden mąż, (w najbardziej znienawidzony dzień tygodnia) oddają hołd królowej Monsterze, dodając zdjęcia z #monsteramonday.

Mały sekrecik: tak bardzo podoba mnie się Monstera, że piszę o niej już któryś wpis... i o dziwo wciąż nie mam dość (to musi coś znaczyć). Przyjrzałem się jej liściom, pokazałem wnętrzarskie inspiracje z monsti w roli głównej, a nawet odkryłem jej tajemną chorobę... o której mało kto wiedział!


Co tym razem wymyśliłem? Ha! Sama zobacz👇

Monstera dziurawa- Wszystko co musisz wiedzieć o uprawie i pielęgnacji Filodendrona.
Fot. @deplantenbakker (Ig)

Specjalnie dla Ciebie przygotowałem mały poradniczek, który pomoże Ci okiełznać tę liściastą bestię.

No dalej! Nie daj się prosić... zerknij, luknij, zobacz...

Czym zachwyca:


No jak to czym! To Monstera dziurawa, królowa wszystkich roślin doniczkowych i obiekt westchnień tysięcy miłośników wszystkiego tego, co zielone. Jej charakterystyczne olbrzymie, ciemnozielone i podziurawione jak szwajcarski ser liście przeszły już do popkultury (serio!). Znajdziesz je w postaci nadruku na zasłonach, tapetach, talerzach, a nawet... ubraniach, chociaż bez wątpienia sama roślina najlepiej prezentuje się na żywo.

Monstera Monday
Fot. @favoritefolder (Ig)

Pomysł na Monsterę w Twoim wnętrzu? Postaw na glinianą doniczkę, a całość dopełnij naturalnymi tkaninami, kolorowymi dywanami i poduchami. Stwórz swój własny BOHO klimat z Monsterą w roli głównej (teraz to prostsze niż myślisz!)


Rośliny doniczkowe do mieszkania
Fot. @nelplant (Ig)


Nazewnictwo:


Istnieje wiele odmian filodendronów, które z reguły różnią się wielkością (w ciepłych krajach Monstery pną się po elewacjach domów... szok!), kształtem i kolorem liści. Z pewnością jednak tą najbardziej znaną i uwielbianą na całym świecie jest Monstera Deliciosa, czyli Monstera Borsigiana, a mówiąc po naszemu- Monstera Dziurawa.

Mnie najbardziej podoba się Monstera Obliqua Mokey Leaf, której liście są bardzo drobne i przypominają twarzyczkę małpki.

Stanowisko uprawy:


Monstera to jeden z tych kwiatów, które są praktycznie bezobsługowe i które dzielnie dają radę w każdych warunkach mieszkaniowych. No prawie... okazuję się bowiem, że roślina ta nie toleruje bezpośredniego nasłonecznienia (sprawdziłem to na własnych liściach!). Dobrze zniesie nawet lekko niższe temperatury (około 15 stopni).

Monstera uprawa
Fot. @nelplant (Ig)

Uwaga! Miejsce uprawy Filodendrona powinno być osłonięte od przeciągów. One tego nie znoszą!

Ej Ty! Czy wiesz, że charakterystyczne dziury w liściach pojawiają się dopiero z wiekiem?

Pielęgnacja Filodendrona:


Podłoże do uprawy Monstery Dziurawej powinno być stale lekko wilgotne. Latem podlewaj roślinę około 1 raz w tygodniu, zimą ogranicz podlewanie. Stale możesz spryskiwać liście wodną mgiełką, co zwiększy lekko wilgotność powietrza, a przy okazji oczyści roślinę z kurzu.

Wiosną warto wzbogacać glebę nawozem (co około 2 tygodnie).

Jak podlewać Monsterę
Ft. @deplantenbakker (Ig)

Kwitnienie:


Kwiat u Monstery to święto lasu (serio!). Pojawia się bardzo rzadko, a kwitną jedynie starsze egzemplarze i tylko kiedy zapewnimy im idealne warunki uprawy.

Gdzieś słyszałem, że po przekwitnięciu kwiaty Monstery tworzą owoc, który wygląda jak ogórek, jest jadalny i smakuje jak...arbuz lub ananas (różni ludzie różnie mówią, sam jeszcze nigdy nie próbowałem).
Monstera liście
Fot. @crazyplantguy (Ig)

Psyt, psyt! Chcesz, aby Twoja Monstera miała błyszczące liście? Nie ma sprawy! Wystarczy, że przetrzesz je wewnętrzną stroną skórki od banana, która nie tylko nadaje połysk, ale też doskonale nawilża i oczyszcza liście z kurzu. To moja ulubiona metoda na lśniącą roślinę. Dlaczego? Bo jest w 100% naturalna i nietoksyczna, a przy tym nie szkodzi środowisku. To co, spróbujesz?


Daj znać, jak podobał Ci się ten wpis! Jesteś dla mnie ważna/y, dlatego chciałbym poznać Twoją opinię. Napisz komentarz poniżej lub wyślij maila na adres magicznycontact@gmail.com






You Might Also Like

0 komentarze

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy