ciekawostki dieta

Jedz dynię, będziesz młody

18:11:00Adam Kasicki

Odcienie pomarańczy- dynie
Ta gruba panna w pomarańczowej sukience znana jest od wieków na całym świecie. Nie wiadomo dokładnie, skąd przyjechała do Europy. Niektórzy podejrzewają, że jest rodowitą amerykanką, inni odkryli prochy jej przodków w południowej Afryce. Jej duże, jadalne owoce mogą osiągnąć masę do 200 kg. Owoce dyni olbrzymiej mogą nawet przekraczać te rozmiary, osiągając w rekordowych przypadkach ponad 800 kg. O kim mowa? O królowej jednej nocy, o królowej Halloween – o dyni.

O jej niezwykłości nie świadczy tylko niezwykła waga, czy szata, ale właściwości odżywcze tej pannicy. Choć grubawa, surowa, czy ugotowana sama dostarcza jedynie 26 kcal (w 100 g). Duże stężenie beta-karotenu w jej organizmie przesądziło o kolorze owoców dyni. Beta-karoten- podobnie jak wszystkie karotenoidy- jest przeciwutleniaczem, dlatego też może zapobiegać rozwojowi niektórych nowotworów.
Czerwone dynie

Badania wykazały, że właściwości odżywcze dyni zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworu żołądka, raka piersi, raka płuc i jelita grubego. Dynię stosuje się w dietach pomocniczych w leczeniu prostaty oraz w dietach odchudzających, a co ciekawe w walce z wolnymi rodnikami, a więc w walce o młodość.

Nasiona dyni zawierają największą ilość argininy. Dla podniesienia ich walorów smakowych można spożywać je pieczone z odrobiną soli, a dla zdrowia, tuż po kolacji. Trzeba też pamiętać, że żucie nasion dyni uniemożliwia wchłanianie się rozpuszczalnych w wodzie składników odżywczych takich, jak tiamina, ryboflawina, niacyna i witamina B6, B12 i C.


Uprawa

Pomarańczowa dynia
Dynia jest uprawiana z siewu wprost do gruntu lub z rozsady. Uprawę można rozpocząć już w maju, ale należy pamiętać, że optymalna temperatura do jej wzrostu oscyluje w granicach 25˚ C. Dynia nie jest ani trudną w uprawie rośliną, ani też rośliną „wymagającą”. Można ją uprawiać już w niewielkim, przydomowym ogródku bez szczególnych zabiegów wspomagających jakość ziemi, na której ma wyrosnąć. Wyśmienicie będzie się czuła na kompostownikach, a dodatkowo zasłoni składowane tam odpadki. Płożąca, wytwarza wąsy czepne, a jej pędy mogą sięgnąć nawet 12 metrów. Niektóre odmiany mogą mieć łodygi uniesione. Roślinę charakteryzują duże liście i płytki, choć rozbudowany system korzenny.


Na stole

Zielona dynia

Łatwość uprawy, a następnie łatwość przechowywania oraz jej właściwości odżywcze i walory smakowe spowodowały, że dynia jest bardzo popularna. Przepisów na dania z dyni i dania z jej udziałem nie brakuje. Internet przeciążony (o wadze dyni czytaj wyżej) jest dyniowymi, kulinarnymi przepisami. Ja nie będę oryginalny i też podzielę się takim przepisem. Prosto z Kujaw, tradycyjna zupa dyniowa:

Przepis na cztery porcje

  • około 1 kg dyni należy obrać ze skórki, wyciąć gniazdo pestkowe, a pozostałość pokroić w kostkę i gotować w niewielkiej ilości wody tak długo, aż dynia będzie wyraźnie miękka,
  •  jeszcze chwile dusić z dodatkiem niewielkiej szczypty soli, a następnie posłodzić tak, aby zupa zyskała wyraźny, słodki smak,
  •  już po ugotowaniu wlać ½ litra gotowanego mleka,
  •  podawać z lanymi kluseczkami, albo z zacierką.


Smacznego.

Czy wiesz, że...?



  • Dynia w języku włoskim to zucca, zaś jedna z najlepszych agencji modelek w Japonii nazywa się Zucca Model Management.
  • Słowo Apocolocyntosis w języku starożytnej Grecji oznacza "Przekształcenie w dynię".
    Pole pomarańczowych dyń
    “Przekształcenie w dynię” to także tytuł dzieła rzymskiego pisarza- Seneki Młodszego. Jest to satyra menippejska na rzymskiego cesarza Klaudiusza.











You Might Also Like

34 komentarze

  1. Uwielbiam dynie artykuł świetny jak i pozostałe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oryginalny przepis. Chętnie wypróbuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze mam opory przed kupnem dyni i przyrządzeniem jej, włąściwie nic o tym nie wiedziałam.. Dzięki za taki przydatny post, moze nawet w tym tygodniu coś wykombinuję z dynia w roli głównej? :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, dynia kojarzyła mi się głównie z Halloween, nie miałam pojęcia, że daje nam tyle dobrego. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dynia jest przepyszna, bardzo lubię zupę, dynię pieczoną, słodko-kwaśną i tartę z dynią. Dzięki za wszystkie informacje

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam zupę dyniową. Robię ją z mlekiem kokosowym :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dyni nigdy za mało! W tym roku przygotowałam już kilka kremów i gnocchi dyniowe. Cały czas cieszę się jej właściwościami. Świetnie, że je wszystkie podsumowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dynia była przez dłuższy czas niedoceniana w Polsce. Na szczęście wraca do łask. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam dynię. Zupa, risotto, sałatka z dynią, placki dyniowe. Jest smaczna i zdrowa :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam dynię <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja korzystam głównie z pestek dyni w połączeniu z siemieniem lnianym (źródło błonnika i NNKT) - zmielone tuż przed spożyciem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio się dowiedziałam ze istnieje taka odmiana jak dynia makaronowa. Jan sie ja przekroju na pół, upiecze do miękkości i pogrzebie widelcem w miąższu to jej włókna zaczynaja sie ciągnąć jak makaron :D bardzo ciekawie to wyglądało, ciekawe jak smakuje :) a przepisów z wykorzystaniem pysznej dyni nigdy za wiele :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam ciasto z dynią. Zupy jednak jeszcze nigdy nie próbowałem. Może tej jesieni...? :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam dynie! Szczególnie upodobałam sobie zupę krem mojej mamy :) Muszę sama spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawa ta pannica, jutro robię z niej zupkę-krem. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dynię uwielbiam pod każdą postacią i nie trzeba mnie nawet zachęcać do jej spożywania ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Agencja modelek "Dynia" ;) U nas nie brzmi to najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja miałam posadzoną w tym roku piżmową lecz nie zdążyła urosnąć, chyba za późno ją posiałam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Moja mama robi pyszną zupę dyniową. Palce lizać. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. I pomyśleć, że ja do tej pory używałam dyni głównie do robienia halloweenowych lampionów ;) Muszę się poprawić :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam dynie w occie. Pycha <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawe, wartościowe informacje. Właśnie mam przed sobą dynię i zastanawiam się czy zrobić z niej muffinki czy zupę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. U mnie jesienią króluje w kuchni. Grzech nie jeść:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dynia- znienawidzona w dzieciństwie po to, by w dorosłym życiu rozsmakować się w niej i serwować w postaci zup. Wkrótce wypróbuję ją w ciasteczkach ;). Więc nie trzeba jej wykorzystywać tylko i wyłącznie jako Halloweenowej ozdoby.

    OdpowiedzUsuń
  25. Moja dynia jeszcze zdobi dom, ale już wkrótce zacznę robić z niej zupę i inne przetwory. A na co dzień do sałatek dodaję olej z pestek dyni.

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam dynię i co roku mrożę ją na różne sposoby, żeby móc się cieszyć smakiem dyni dłużej niż tylko jesienią :-)

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy