ameryka południowa antyoksydanty

Piekielnie słodka czerwień

21:20:00Adam Kasicki


W tym roku na balkonie po raz pierwszy w życiu postanowiłem posadzić pomidorki koktajlowe. W tym celu zakupiłem trzy krzaczki pomidorków czerwonych i dwa żółtych. Dzięki szczególnej trosce, codziennemu doglądaniu i podlewaniu udało mnie się zebrać miseczkę tych czerwonych, a także i żółtych kuleczek.

Czerwone pomidorki koktajlowe

Jak bardzo słodka jest czerwień?

Słodkość pomidorów mierzy się przy pomocy refraktometru, w skali Brixa (°Bx),  która określa procentową zawartość cukru w pomidorowym soku. Nazwa skali pochodzi od nazwiska XIX- wiecznego, niemieckiego profesora chemii, który jako pierwszy mierzył gęstość soku owoców.
Na skali słodkości, według wskaźnika Brixa, od sześciu do jedenastu, czyli na najwyższej pozycji plasują się pomidorki koktajlowe.

Mój przepis na maleńkie, sałatkowe szaleństwo

Mix sałat, ser pleśniowy, oliwki, szynka parmeńska, garść przekrojonych na pół, czerwonych i żółtych pomidorków i sos winegret. Tyle wystarczy, by cieszyć się przepyszną, zdrową sałatką.

Skąd pochodzą?

Pomidorki koktajlowe pochodzą z Ameryki Południowej lub Środkowej. Początkowo w Europie
uprawiano je dla ozdoby, ponieważ uważane były za silnie trujące.

Poma amoris

Czerwone pomidory, warzywaOd początku swojego istnienia pomidory miały różne nazewnictwo. Mnie najbardziej przypadła do gustu  nazwa „jabłka miłości”, czyli  Poma amoris, a także „złote jabłka”, czyli  Poma aurea. Dopiero w XIX- w przyjęła się współczesna nazwa- pomidor.

Jak je spożywamy?

Najczęściej na surowo, jako dodatek do sałatek, kanapek, a także
jako składnik wielu zup i sosów. W sposób przetworzony na soki, przeciery,
ketchupy oraz koncentraty. Mnie najbardziej smakują z serkiem typu grani lub
śmietaną.

Specyfikacje

Uprawa czerwonych pomidorków koktajlowych na balkonieStanowisko: Roślina wymaga miejsca nasłonecznionego, osłoniętego od wiatru,

Gleba: Przepuszczalna,  zasobna w próchnicę. Mogą  być uprawiane na polu, w
szklarniach, a także w przydomowych ogródkach i doniczkach na balkonie.

Uprawa: Krzaki należy podwiązywać, ze względu na ich wysokość i gibkość,
osiągają ok. 1,5 m.

Kształt owoców może być: Kulisty, a także przypominający
śliwkę, gruszkę lub paprykę.

 Kolor: Czerwony, zielony, żółty, a
nawet czarny. Istnieje wiele odmian pomidorów.

Na zdrowie

Pomidorki koktajlowe to źródło witaminy A, witamin z grupy B, C, PP, składników
mineralnych  (takich jak: żelazo, magnez, potas, sód, fosfor, wapń, cynk oraz
jod) oraz  kwasów: foliowych i szczawiowych. Zawierają one także największą wśród warzyw ilość flawonoidów- grupę  przeciwutleniaczy, czyli antyoksydantów. Co ciekawe antyoksydanty obecne są również w takich produktach jak wino, czy chociażby herbata. Flawonoidy są istotnym aspektem w profilaktyce nowotworów.





You Might Also Like

12 komentarze

  1. bardzo ciekawe. Ja też posadzę te pomidorki na balkonie, bo mieszkam w bloku a działki nie mam. Własne pomidory, to jest coś. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Ah. Chciałam jeszcze dodać, że piękne zdjęcia. ciao

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie miałem pomidorków na balkonie. Moja sąsiadka na balkonie sadzi je już trzeci rok. Ja podpatruje z zaciekawieniem jej zbiory. No i ten blog zachęcił mnie do spróbowania. Tak na wiosnę sadzę pomidorki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Są przepyszne, soczyste, pełne witamin. Polecam😊🍅🍅🍅

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja uprawiam pomidorki a moja rodzina uwielbia z nich zupkę.Podoba mi się z jakim uczuciem podchodzisz do roślin chyba je kochasz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Rośliny to moja największa pasja. Pozdrawiam

      Usuń
  6. W naszej kuchni 🍅 to jedno z najważniejszych warzyw. Dodajemy go niemal do wszystkiego, a czasem jemy jak jabłko. Fajnie dowiedzieć się tylu ciekawostek na jego temat! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam. :)
    I kto by pomyślał, że wcześniej ich nie jadano. :D

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy