brązowy cejlon

Świat zwinięty w rulon

13:52:00Adam Kasicki

Jesienny cynamon

Obecnie cynamon występuje w dwóch odmianach różniących się między sobą ceną, sposobem uprawy i aromatem. Cynamon pochodzący z Ameryki Południowej (ten droższy i bardziej aromatyczny) wykorzystywany jest głównie u naszych zachodnich sąsiadów. Do Polski importowana jest tańsza odmiana przyprawy, uprawiana w Chinach i innych krajach Wschodniej Azji. 

Pozyskiwanie

Cynamonowce uprawiane są na lokalnych, niewielkich plantacjach. Cynamon z drzewa cynamonowego uzyskuje się z korwiny młodych pędów, które ze względu na wielkość drzewa i jego delikatność zrywane są przez dzieci. Podczas suszenia korwina nabiera charakterystycznej barwy i pod wpływem słońca zwija się w rulon.
Cynamon
Korwina pędów cynamonowca


Nadmierne spożywanie cynamonu może doprowadzić do poważnego uszkodzenia wątroby i nerek, a to wszystko za sprawą zawartej w nim kumaryny. Kumaryna bowiem wykazuje działanie toksyczne. Nie każdy cynamon ma takie samo stężenie kumaryny. Jej największa ilość znajduje się w chińskiej odmianie nazywanej cynamonem Kasja, a najmniejsza w cynamonie Cejlońskim. Szacuje się, że bezpieczna dla organizmu ludzkiego dawka kumaryny wynosi około 0,1 mg na kilogram masy ciała. Unia Europejska wydała przepis, zgodnie z którym maksymalna zawartość kumaryny w produkcie spożywczym nie powinna przekraczać 2 mg na kilogram produktu. Co ciekawe przepis ten nie dotyczy jej zawartości w cynamonie.

3 najpożyteczniejsze zastosowania cynamonu

  • Jako mikstura, która w szybkim czasie pomoże ci się pozbyć narastających bóli stawów. (Zmieszaj 1 łyżeczkę cynamonu z 2 łyżeczkami miodu i posmaruj bolące miejsce).


  • Jako środek pomagający w pozbyciu się mdłości. (Nie powinny spożywać go kobiety w ciąży- ma właściwości poronne).


  • Jako peeling zwalczający cellulit. (Zmieszaj cynamon z solą i żelem pod prysznic. Dodaj olejek eteryczny). Dlaczego z solą, a nie z cukrem? Sól bowiem, w przeciwieństwie do cukru, dużo lepiej ściera martwy naskórek, dodatkowo poprawiając krążenie krwi i regenerację organizmu.
Cynamon z Cejlonu

Czy wiesz, że...?
Cynamon z pomarańczą


  • Już w 2000 roku przed narodzeniem Jezusa wykorzystywano i ceniono w świecie kulinarnym cynamon,

  • Kumaryna zawarta w cynamonie ma zapach świeżego siana,

  • Wystarczy wrzucić 1 laskę cynamonu do worka odkurzacza, by podczas odkurzania poczuć cynamonową woń,

  • Nasi średniowieczni przodkowie wykorzystywali cynamon w leczeniu bólów gardła, a także w zwalczaniu objawów przeziębienia,
Brązowy cynamon





You Might Also Like

30 komentarze

  1. Bardzo ciekawe można powiedzieć,że o cynamonie to ja nic nie wiedziałam do tej pory.Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam wszystkie przyprawy, dosłownie!! Niestety, cynamon dziwnie na mnie działa. Nie mogę się przekonać mimo najszczerszych chęci przełamania awersjii

    OdpowiedzUsuń
  3. KOCHAM cynamon. Najchętniej dodawałbym go do każdego ciasta, ciasteczek, wszędzie. Jeśli szarlotka, to tylko ze sporą ilością cynamonu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię cynamon :) A przepis na peeling wypróbuję z pewnością.

    OdpowiedzUsuń
  5. Najpyszniejszy jest do gorącej czekolady z bitą śmietaną i do pieczonych jabłek z ryżem. Zima pachnie cynamonem!

    OdpowiedzUsuń
  6. Cynamon dodaję do ciast, kawy, owsianki, jaglanki, czekolady, kakao, tostów. Ale nie wiedziałam że ma też tyle innych zastosowań

    OdpowiedzUsuń
  7. Super! Wiedza w pigułce. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  8. Konkretny wpis, a co do cynamonu to lubią go wszyscy, a mnie przeszkadza nawet w szarlotce.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo podobają mnie się tytuły Twoich postów,takie niebanalne i zachęcające :) A cynamon ubóstwiam <3

    OdpowiedzUsuń
  10. Napisałaś świetne ciekawostki, uwielbiam cynamon. Z tą chińską odmianą dostępną w Polsce idzie się załamać :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam cynamon i używam go tak często, jak tylko mogę. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy wpis! uwielbiam cynamon i musze przynzac ze jestem zaskoczona tym ze moze on miec takze negatywny wplyw. dobrze wiedziec1 Poza tym tak sobie mysle, dlaczego akurat do Polski jest sprowadzany z chin a do naszych zachodnich sasiadow z Amaeryki poludniowej...niesprawiedliwe :P haha :D zartuje, a tak na serio to gdzie mozna kupic taki ktory na pewno jest z Ameryki Pol. czy tylko w jakichs ekologicznych sklepach czy w jakiejs sieciowce tez znajde?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cynamon Cejloński możemy zakupić głównie w sklepach ze zdrową żywnością. Wybierając cynamon zwróć uwagę na ilość warstw zwiniętych w rulon, jego kolor i cenę.
      Cejloński jest około 5 do 10 razy droższy od cynamonu Kasja. Będzie miał on również inną barwę.

      Usuń
  13. Osobiście uwielbiam cynamon :D do kawy, lodów, naleśników!

    OdpowiedzUsuń
  14. Cynamon najbardziej smakuje mi jesienią i zimą :) Uwielbiam z pieczonymi jabłkami, ciastem marchewkowym lub dyniowym :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba będę zaglądać częściej :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Cynamonowy peeling?! Uczta dla mojego ciała :D Na pewno wyprobuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kiedyś nie lubiłam cynamonu, nawet w szarlotce. Teraz przekonałam się do niego i używam, ale najczęściej do kawy razem z imbirem i goździkami. W ilościach niewielkich, bo mam niestety ten zwykły, chiński. Wiem, że cejloński jest zdecydowanie zdrowszy, muszę wreszcie poszukać i kupić.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ooo, nie wiedziałam, że cynamon działa przeciwzapalnie. Dobrze wiedzieć. Pachnie zdecydowanie lepiej niż maść końska ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Cynamon cejloński jest pyszny. W sklepach jest ta gorsza odmiana. Ja kupuję ten lepszy w sklepie internetowym :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Fantastyczne zdjęcia! Dodaje bloga do listy must read, prosze podeślij mi swojego funpage FB w prywatnej wiadomości. Znajdziesz mnie https://www.facebook.com/Made-by-Wife-1341013575915457/

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam cynamon bo jest wielorako piękny. Gdybym mogła wsypałabym go nawet do brokułowej zupy. Poza tym przywodzi na myśl najpiękniejszy w roku czas jakim są świeta.

    OdpowiedzUsuń
  22. Kocham cynamon! :D jesienią razem z kaszą, jabłkami i orzechami jest moim codziennym nałogiem :) Dee

    OdpowiedzUsuń
  23. ale się zaczytałam! Nie wiedziałam że cynamon ma właściwości poronne. A ja tak go lubię! Jednak nie jemy go w dużych ilościach, a szarlotka z cynamonem smakuje niebiańsko ♥

    OdpowiedzUsuń
  24. Uwielbiam cynamon ale nie znałam tych jego zastosowań, super wpis!

    OdpowiedzUsuń
  25. Cynamon to zdecydowanie moje ulubiona przyprawa!

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy