bakalie brązowy

Twardy do zgryzienia

14:40:00Adam Kasicki

Brązowy orzech włoskiDrzewa mają w sobie siłę. Kiedy walczą z wichurą, lekko przerażają szumem liści, uginaniem i trzaskaniem konarów. W lecie są schronieniem przed słońcem, dostarczają przyjemny chłód.
Orzech włoski- to o nim mowa, w swoim środowisku naturalnym osiąga do 35 metrów. W Polsce około 10 metrów. Jest to drzewo długowieczne, najdłużej żyjące w naszych sadach (od 200 do 500 lat). Występuje w południowo- wschodniej Europie, głównie na Bałkanach, w środkowej i wschodniej Azji (Chiny, Himalaje).

Jest to drzewo liściaste o rozłożystej koronie, jasnej korze i dużych liściach. Dzięki brązowoczerwonemu odcieniowi jest najbardziej cenionym i najdroższym gatunkiem drewna na świecie. W Europie rozpowszechniony przez Rzymian. W Ameryce Północnej i Południowej pojawił się w XVIIw. 
W naszych ogródkach najlepiej sprawdzi się roślina szczepiona, ponieważ rośnie ona niższa, co ułatwia zbiór owoców. Niestety dopiero po 5- 6 roku owocuje. Na własnych korzeniach owocuje dużo później.
Brązowy orzech włoski

Zewnętrzną stronę owocu chroni zielona, mięsista otoczka, która w porze jesieni zanika. Wewnętrzną stronę otacza skorupka. Jadalną część stanowi nasionko, które otacza jasnobrązowa, bruzdowata łupinka.

Znamy wiele odmian Orzecha włoskiego (Pendula, Rubra, Dodo, Albi), które różnią się między sobą:

  • wielkością,
  • smakiem,
  • aromatem,
  • goryczą.
Mnie osobiście najbardziej smakują młode orzechy mające w sobie mleczko. Są pyszne, słodkie. To właśnie z nich powstaje jakże ceniony olej orzechowy.
Garść brązowych orzechów

Czy wiesz, że...?

  • Orzechy są bardzo kaloryczne, zawierają około 520 kcal na 100 gramów,
  • Sprzymierzeńcem orzecha włoskiego są ptaki z rodziny krukowatych, które przenoszą nasiona tego drzewa i często zakopują je na polach uprawnych,
  • Orzech włoski zawiera duże ilości witaminy E, B3, B5, B6, a także lipidy, proteiny,
    Gniazdo brązowego orzecha
    węglowodany,
  • Wywar z liści i łupin ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbiegunkowe, stosuje się go do przemywania twarzy przy trądziku i liszajach, a także zmniejsza potliwość rąk i nóg,
  • W kuchni używany jest przede wszystkim do produkcji deserów, w tym tortów, nalewek (orzechówka), sałatek z orzechami, sosów,
  • Olej orzechowy jest stosowany również jako składnik produktów kosmetycznych do pielęgnacji skóry. Jest bazowym olejkiem do masażu i aromaterapii,

  • W XV i XVI wieku był wykorzystywany w malarstwie m.in. przez Leonarda da Vinci. Dzięki właściwościom utrwalającym wyroby z drewna, używany jest w konserwacji desek do krojenia, łyżek i łopatek, stosowany również przez producentów rękojeści noży.
    Twarde orzechy włoskie
  • W Polsce olej orzechowy jest mało znany i dość drogi. Dużo częściej jest on spotykany we Francji, Australii i Nowej Zelandii.



Jeśli spodobał Ci się ten wpis, skomentuj go lub napisz na adres magicznyconctact@gmail.com




You Might Also Like

37 komentarze

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Nic do tej pory nie wiedziałem o drewnie z orzechowca. W Polsce w sprzedaży są wyroby drewniane, ale tylko w kolorze orzecha, nie zaś z orzecha. No, chyba, że coś przegapiłem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluje. Fajnie piszesz. Ladnie caly blog wyglada. Pisz dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Orzechy od dawna goszczą w mojej kuchni. Zaraziłam ich smakiem swojego czterolatka. Teraz wodzę na pokuszenie roczniaka :p Zobaczymy co z tego wyjdzie. ;) Jednego jestem pewna, wyjdzie im to na pewno na zdrowie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedziałam, że wywar z liści i łupin ma takie właściwości. Mnie się nie przyda, ale zawsze komuś można przekazać informację.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam orzechy, jednak podobnie jak Ty- najbardziej przepadam za młodymi! ;) Nie dziwi mnie fakt, że są one zdrowe, dlatego staram się je jeść często.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne artykuły i cudowne zdjęcia, mnóstwo ciekawych informscji i użytecznych wskazówek. Z roślinami doniczkowymi nie jestem za pan brat, ale informacje o roślinach spożywczych na pewno mi się przydadzą. Pozdrawiam serdecznie i czekam na kolejne artykuły!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Nowe artykuły ukazują się co sobotę o 14:00😊🌳🍁🍂🍃

      Usuń
  7. Sporo interesującej wiedzy. :) Orzechy zawsze znajdą miejsce w naszym menu, chętnie po nie sięgamy jako przekąski. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Razem z mężem lubimy orzechy, teraz musimy przekonać naszego synka do ich zajadania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam orzechy, mogłabym je jeść garściami i do wszystkiego dodawać, jednak mam okropne uczulenie od nich :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo pouczające. Dowiedziałam się wielu nowych, interesujących rzeczy. Nie wiedzialam,że orzechy mają aż tyle kalorii...

    OdpowiedzUsuń
  11. Okazuje się, że poza tym, że orzechy włoskie są źródłem zdrowego tłuszczu i innych cennych składników odżywczych nie wiedziałam o nich wielu innych ciekawych rzeczy. Warto było przeczytać ten post. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  12. Orzechy mimo swej kaloryczności są wspaniałym elementem diety :) Najbardziej lubię nerkowce :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesujące ciekawostki :) O wielu nie wiedziałam

    OdpowiedzUsuń
  14. Weszłam do Ciebie z ciekawości - nie miałam pojęcia, co ukrywa się pod tajemniczą nazwą "Magiczny Świat Roślin" (kiepska ze mnie ogrodniczka, potrafię w rekordowym tempie zasuszyć kaktusa). Wchodzę, a tu takie wpisy! Tego się nie spodziewałam - na pewno będę czerpać z tej kopani wiedzy :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Interesujący blog, nie spotkałam jeszcze żadnego o takiej tematyce. Fajnie, że znalazłaś swoją nisze. Rozwijaj się dalej w swojej pasji pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję za tyle ciekawostek. Lubię orzechy (podobnie jak Ty - najlepiej młode) , ale np. o oleju z nich nigdy nie słyszałam. Musi smakować obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zjadam po 2 dziennie przez cały rok (no i inne gatunki też do tego) :) Polecam NA ZDROWIE!

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo lubię orzechy, zwłaszcza jako dodatek od musli i owsianki. :) O oleju orzechowym natomiast słyszę po raz pierwszy... dzięki za uświadomienie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo przepadam za orzechami! Cieszę się, że kilka drzew jest i w moim ogrodzie. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znałam wszystkich właściwości orzechów. Ja osobiście bardzo sobie cenię orzechy i staram się je jeść, bo są naprawdę zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy artykuł. Uwielbiam włoskie orzechy, często po nie sięgam, gdy mam ochotę na słodycze ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Orzechy również włoskie bardzo lubię :D Owszem są kaloryczne, ale jakie zdrowe!

    Pozdrowionka,
    Smiley
    https://www.facebook.com/SmileyProjectPL/

    OdpowiedzUsuń
  23. Moje ulubione orzechy <3

    OdpowiedzUsuń
  24. Wiem że ultra zdrowe i uwielbiam ale że zęby już nie te nie mogę wcinać :/.

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam orzechy włoskie. W swoim ogrodzie mam 3 duże owocujące drzewa. Tak więc zajadam się nimi przez cały rok, choć najbardziej lubię takie jak Ty. :). Niestety w tym roku zbiory bardzo kiepskie, musiałam, a raczej zostałam zmuszona, do podzielenia się nimi z wiewiórkami...no cóż muszą jakoś przetrwać zimę. Z zielonych orzechów kiedy jest w nich mleczko robię nalewkę, którą stosuje z powodzeniem przy wszystkich niestrawnościach, grypach żołądkowych, czy też zatruciach pokarmowych. Przepis: 2 szklanki zielonych orzechów drobno posiekać (koniecznie w rękawiczkach gumowych, ze względu na silnie barwiący sok).Posiekane orzechy przełożyć do słoika, zalać 0,5l spirytusu i odstawić na 3 tygodnie. Codziennie należy wstrząsnąć słoikiem.Następnie przecedzić.Pozostałe orzechy można zasypać cukrem i dolać wódki 40%. Wyjdzie kolejna super nalewka :). W celach leczniczych 1 łyżka stołowa, wg potrzeb :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię orzechy wszelkiego rodzaju :) Trzeba jednak pamiętać, że są dość kaloryczne i nie należy przesadzać z ich ilością :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Wiele nowego dowiedziałam się o moim ulubionym orzechu. Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Orzech bardzo smaczny szczególnie lubię tort orzechowy.
    Piękny blog. Kolorowo u Ciebie i ciekawie.

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy