Chlorophytum w domu kwiat Zielistki

Zielistka Sternberga, wszystko co musisz wiedzieć o jej pielęgnacji i uprawie.

21:56:00Adam Kasicki



"Nie mogę uwierzyć, że moja Zielistka Sternberga jest już taka duża. Tym bardziej że jeszcze niedawno mieściła się w kieszeni... (wiem to, ponieważ pobrałem ją z rośliny, która stała w hotelowej recepcji). Tylko ćsiii... to mój sekret! Z reguły nie kradnę roślin..."~ opis jednego z moich zdjęć na Instagramie. Czy było warto? Głupie pytanie, pewnie, że tak!

Poniżej dowiesz się jak okiełznać zielistkę, poznasz jej intrygujące nazwy i zobaczysz, dlaczego to ona zasługuje na tytuł rośliny miesiąca!

Na co czekasz? Zobacz. 👇


Czym zachwyca?


Kwiaty łatwe w uprawie.
Fot. @crazyplantguy (Ig)

Przede wszystkim swoimi podłużnymi, zielonymi liśćmi z charakterystycznym białym paskiem, które przypominają trochę rozczapierzoną fryzurę (są zebrane w pęczki) lub jak kto woli głowę mopa. Jest łatwa w rozmnażaniu, a z czasem może stać się naprawdę gigantyczna. Pochodzi z Afryki Południowej. Dobrze wygląda we wszelkiego rodzaju wiszących doniczkach, gdzie osiąga wielkość nawet do 50 cm.

Nazewnictwo:


Zielistka nazewnictwo.
Fot. @houseplantjournal (Ig)

Ze względu na swój charakterystyczny wygląd, długie pędy kwiatowe oraz rozłogi, w krajach anglojęzycznych nazywana jest również „spider plant”, co śmiało można przetłumaczyć jako roślinę pająk, albo raczej pajęczą roślinę (o zgrozo!). Łacińska nazwa rodzajowa, Chlorophytum znaczy tyle, co zielona roślina, stąd prawdopodobnie wzięła się polska nazwa- Zielistka. W Polsce inną niemniej popularną nazwą jest Zielistka Czubiasta.

Stanowisko:


Zielistka Czubiasta w mieszkaniu.
Fot. @arbor___ (Ig)

Dobrze znosi warunki panujące w mieszkaniu, zarówno na stanowisku oświetlonym, jak i w miejscu zacienionym. Dostęp do światła determinuje sposób wybarwienia jej liści, w ciemnym pomieszczeniu charakterystyczny biały pasek zanika. Nie należy jednak wystawiać jej na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Jej liście łatwo ulegają poparzeniom, co objawia się białymi plami na ich powierzchni.

Podłoże:


Ziemia do Zielistki.
Fot. @crazy.plantlady_tessa_verheij (Ig)

Ta roślina doniczkowa nie ma zbyt dużych wymagań co do gleby, w jakiej rośnie. Z reguły wystarcza zwykła ziemia kwiatowa.

Raz do roku lub do czasu kiedy jej korzenie przerosną przez otwór, wymaga przesadzenia do większej (o numer) doniczki.
Zielistka jak pielęgnować.
Fot. @plant_momma_ (Ig)


Pielęgnacja:


Kwiaty do domu.
Fot. @studyplanter (Ig)

Ta roślina wytrzyma w niemalże każdych warunkach, nawet tych najbardziej skrajnych. Podlewaj ją umiarkowanie. Susza? To nie problem, ponieważ czasowe przesuszenie pobudza ją do wzrostu i rozwoju, a tym samym wytwarzania większych ilości pędów i rozłogów. Każdy ma jednak jakąś granicę wytrzymałości (nawodnij ją od czasu do czasu). Lubi zraszanie.

Od marca do kwietnia, co dwa tygodnie, warto jest podlewać ją wodą wzbogaconą o nawóz (np. do roślin o liściach ozdobnych).

Kwitnienie:


Rośliny doniczkowe w mieszkaniu.
Fot. @botanicalbulgarian (Ig)

Kwitnie z reguły wiosną i latem, wydając przy tym małe drobne białe kwiaty osadzone na długich, bezlistnych pędach, które po czasie przekształcają się w młode roślinki. Jest rośliną długowieczną, jednak z czasem traci swój atrakcyjny wygląd. Warto więc co około 3 lata odmłodzić roślinę poprzez ukorzenienie rozmnóżki.

A czy Ty masz już Zielistkę Sternberga w swoim mieszkaniu? Skomentuj poniżej lub napisz na adres magicznycontact@gmail.com

To naprawdę jedna z łatwiejszych w uprawie roślin pokojowych. Spodoba Ci się!





You Might Also Like

3 komentarze

  1. Tak, mam tą piękną wiecznie zieloną roślinę 😊, zakupułam wczesną wiosną maleńką roślinkę w lidlu,przesadziłam do dużo większej doniczki i po dwóch miesiącach przedzieliłam jej korzenie na trzy. Teraz mam w trzech doniczkach tą niesamowitą roślinę którą pamiętam miała moja babcia. Właśnie zaczynają puszczać łodygi kwiatowe. Bardzo szybko rośnie. Uwielbiam tą roślinę, bo jest niewymagająca i pięknie się prezentuje w wiszących na ścianie pokoju doniczkach. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda, Zielistka jest przepiękna. Jeszcze chwilka i moja również zakwitnie. Daj znać za jakiś czas co słychać u Twoich roślinek.🌿

    Pozdrawiam serdecznie
    Adam😊

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że spodobał Ci się wpis. Jeśli tak, napisz komentarz i zostaw po sobie magiczny ślad.

Najciekawsze

Dziękuję

Mam serce pełne wdzięczności dla wielu osób, w tym dla mojej rodziny: mamy, taty, babci, wujka. W szczególności chciałbym jednak podziękować mojej wieloletniej mentorce, bratniej duszy- Annie Danowskiej, za wsparcie mentalne, górę pomysłów i wiarę w cały projekt. Dziękuję również Tobie drogi czytelniku za wsparcie i poświęcony czas. Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą, ten blog istnieje dzięki Wam.

Formularz kontaktowy